چرا زنبورداری شغل خوبی است

شغل زنبورداری یکی از جذاب ترین و خاص ترین مشاغل دنیا است. با تمام سختی هایی که دارد، یک شغل پیشرو، علمی و مدرن است و زنبوردار در این شغل پشیرفت های زیادی می کند.انتخاب شغل یکی از حساس ترین انتخاب هایی است که هر فرد می تواند در زندگی خود انجام دهد. به همین علت باید تمامی جوانب آن شغل مد نظر قرار گیرد تا خدای نکرده پشیمانی به بار نیاید. یکی از شغل هایی که امروزه به عنوان یکی شغل خوب و پردرآمد شناخته می شود، زنبورداری است. با این حال باید اطلاعات دقیق در مورد مزایا و معایب این شغل داشت و بعد برای ورود به آن تصمیم گرفت.

قبل از هر چیز باید مشخص کنید که به شغل زنبورداری به عنوان یک تفریح نگاه می کنید یا می خواهید به عنوان شغل دوم آن را انتخاب کنید یا اصلا پا را فراتر می گذارید و به عنوان شغل اول خودتان به سراغ زنبورداری می روید؟ هر کدام از این روش های درگیر شدن با شغل زنبورداری، تعریف شما از اینکه این شغل برایتان مناسب است یا خیر را تعریف می کند.

با این حال قبل از اینکه به سراغ شغل زنبورداری برویم، چند نکته مثبت در مورد این شغل جذاب بخوانید تا بیشتر برای آن آماده شوید. در انتها نیز به برخی مشکلات شغل زنبورداری اشاره خواهیم کرد تا تصمیم منطقی تری برای ورود به این شغل بگیرید

زنبورداری؛ شغلی جذا ب و پر نشاط
وقتی با طبیعت و حشره ای شگفت انگیز سر و کار دارید، یعنی قرار است در حیطی جذاب و پر نشاط کار کنید. قدم زدن هر روزه در بین زنبورها و تیمار کردن این حشرات شگفت انگیز، قطعا جذابیت زیادی برایتان خواهد داشت. به طور کلی خستگی در زنبورداری اگرچه به دلیل تحرک زیاد وجود دارد، اما خستگی شیرین و لذت بخش است.

به ویژه زمانی که محصولات زنبورعسل را برداشت می کنید، موجی از نشاط برایتان به ارمغان می آید. خوردن عسلی که توسط زنبورهای پرورش یافته شما تولید شده اند، شاید خاصیت بیشتری نداشته باشد، اما لذت بیشتری خواهد داشت.
به طور کلی بودن در طبیعت باعث می شود روحیه ای قوی تر و بهتر داشته باشید و با مشکلات زندگی و کارتان سده تر کنار بیایید. اگر از شغل های کسل کننده پشت میز نشینی فراری هستید، زنبورداری یکی از بهترین مشاغل برای شماست. اصلا نیزا به تردید و تفکر نیست؛ همین حالا برای شروع اصولی زنبورداری اقدام کنید.

زنبورداری؛ شغلی علمی و مدرن
زنبورداری امروز با گذشته تفاوت های زیادی کرده است. زنبورداری موفق است که سطح مطالعه بالایی داشته باشد و بتواند اطلاعات و آگاهی مناسبی از زنبور به دست آورد. در نتیجه شما با شغلی مواجه هستید که باید روز به روز باید اطلاعات بیشتری در مورد آن پیدا کنید. مطالعه در مورد زنبور، روش های مختلف زنبورداری و تکنیک هایی برای بالابردن بهره وری، تنها بخشی از این کار هستند.

مطمئنا در کنار چنین کاری می توانید خوب بیاموزید، پیشرفت کنید و به عنوان یک فرد حرفه ای شناخته شوید. زنبورداری در دنیای امروز شغلی مدرن و پیشرفته شناخته می شود و نمی توان آن را با همین شغل در سال های پیشین مقایسه کرد.

زنبورداری؛ شغلی برای پرورش خلاقیت
خلاقیت و نوآوری موضوع مهمی است که در بسیاری از کارها وجود ندارد. یعنی در بسیاری از مشاغلی که در ادارات یا فروشگاه ها وجود دارد شما قادر به اجرای خلاقیت نیستید. در نتیجه به جای اینکه روز به روز به میزان خلاقیتتان افزوده شود، از اندازه آن کاسته شده و همین موضوع سطح خلاقیت شما رد زندگی را کم می کند.

زنبورداری دقیقا برعکس است. خلاقیت در این شغل موج می زند و شما بدون خلاقیت نمی توانید دوام بیاورید. حتی اگر فرد خلاقی هم نباشید؛ محکوم هستید به اینکه خلاق باشید و خلاقیت خود ار در زنبورستانتان اعمال کنید. در واقع زنبورداری هر روز تمرین هایی برای خلاقیت شما دارد که چگونه باشرایط جدید مواجه شوید و از بروز مشکلات موجود جلوگیری کنید.

پرورش خلاقیت در شغل زنبورداری به گونه ای است که بسیاری از زنبورداران پس از اینکه این شغل را کنار می گذارند نیز، آنقدر خلاق هستند که می توانند در زندگی و شغل جدیدشانت نیز خلاقیت بیشتری اعمال کنند. در نتیجه زنبورداری را محلی برای پرورش خلاقیت های ذاتی خود فرض کنید.

آیا همه چیز در زنبورداری تا این اندازه خوب است؟
قطعا خیر! آنچه گفته شد، 3 مزیت جذاب و خواستنی زنبورداری، این شغل مهم و استراتژیک بود. با این حال این به آن معنی نیست که زنبورداری شغلی بی دردسر و ساده است. دقیقا برعکس؛ زنبورداری یک از مشاغل سخت و پرچالش است. در نتیجه برای کسانی که به دنبال راحتی هستند، نمی تواند شغل مناسبی در جایگاه شغل اول باشد. شاید برای کسانی که به صورت تفریحی یا شغل دوم به زنبورداری مشغول می شوند، فشار چندانی نیاید.

اگر بخواهید یک زنبوردار موفق باشید، حتما باید به سختی های این شغل نیز فکر کنید. در یک مطلب مجزا در مجله عسلنا به سختی های متعددی که در شغل زنبورداری وجود دارد خواهیم پرداخت؛ اما بد نیست به صورت کلی بدانید که زنبورداری شغل آسان و دم دستی نیست.

زنبورداری هم به فعالیت جسمانی زیادی نیاز دارد و هم به مدیریت بحران. مشکلات زیادی در زنبورستان ایجاد می شود که کسی جز شما توانایی حل آن را نخواهد داشت. در نتیجه باید تووانایی مدیریت بحران در شرایط خاص را داشته باشید. علاوه بر این، توجه و مدیریت تمامی نیازها و داشته های زنبورستان نیز از جمله سختی های اداره این مجموعه است.

ریسک بالا، مشکلات بیماری زنبورها و بسیاری از مشکلات دیگر نیز ممکن است باعث شود در این شغل اذیت شوید. در نتیجه اگر به دنبال یک شغل ساده و راحت هستید، بهتر است بیخیال زنبورداری شوید. با این حال توجه کنید که زنبورداری در کنار تمام سختی ها، شیرینی هایی دارد که در ابتدای مطلب تنها به 3 نمونه از آن اشاره کردیم.این شما هستید که باید تصمیم بگیرید در کنار تمامی لذت های دلچسب شغل زنبورداری، آیا حاضرید سختی های آن را نیز به جان بخرید یا خیر. اگر حاضر شوید این سختی ها را قبول کنید، یعنی شما برای پذیریفتن این شغل آماده شده اید.


سخن آخر

شغل زنبورداری یکی از جذاب ترین و خاص ترین مشاغل دنیا است. با تمام سختی هایی که دارد، یک شغل پیشرو، علمی و مدرن است و زنبوردار در این شغل پشیرفت های زیادی می کند. اگر زنبوردار بتواند سطح علمی خود را در طول اجرای وظایف زنبورداری افزایش دهد، به عنوان یک فرد آگاه به مسائل زنبورداری شناخته شده و در نتیجه می تواند در این زمینه به عنوان یک صاحب نظر معرفی شود.
اگر تجربه ای از زنبورداری دارید، زنبوردار هستید یا فردی را می شناسید که زنبوردار است، از زیبایی های این شغل در کنار مشکلات آن برای ما بنویسید. به نظر شما شغل زنبورداری برای چه افرادی مناسب و برای چه افرادی مناسب نیست؟ اگر زنبوردار هستید، چقدر توصیه می کنید دیگران هم به این شغل رو بیاورند و باید به چه نکاتی توجه نمایند؟